söndag 3 april 2011

Bird is the word!

Jag har ju utlovat mindre lyckade grejer men inte hittat så mycket, jag slänger det mesta direkt. Men idag gjorde jag ett misslyckande! Eller alltså lite halvt.

Jag har hållt på lite med att att göra origami i tyg, det kan bli rätt spexigt tänker jag. Det är lite pilligare än att vika i papper med det går. Antingen kan man använda lite vliseline, allra helst dubbelhäftande mellanlägg då, som man stryker fast mellan två tygstycken om man tycker det är asviktigt att avigan ej syns. Jag har testat detta tidigare och det funkar utmärkt men det är ju lite extra jobb. Annars kan man, som jag gjorde idag, använda ett tyg där det är okej att avigan syns och en hel massa stärkelse.
Oavsett vilket av de två man väljer stryker man istället för att vika.
Det enda problemet, som jag märkte idag, är att papper är mycket tunnare än tyg och man kan aldrig riktigt göra små saker i tyg, för då blir det omöjligt att vika.

Hade tänkt göra en klassisk liten origamifågel att ha i håret som ett litet hårspänne. Jag använde ett så litet stycke tyg jag bara kunde och, ja här är det ju mitt sviktande ögonmått som spelar in också, trodde att jag skulle få mig en liten lagom håraccessoar.
Slutresultatet blev dock en monsterstor hatt a la Lady Gaga. Rätt fin, men kommer nog låta den stå någonstans som prydnad eftersom den är lite för freaky för mig. Eller ha den på maskerad, eller nån gång när jag ska gå ut och börjar dricka innan jag väljer outfit.
Sicksackade bara kanten eftersom jag inte visste hur slutresultatet skulle bli men vill man finlira kan man ju göra en fin fåll eller kanta med ett band. Tyget är kvar från lapptäcket, själva bården är i det tyget, tror det är köpt på rea från Stoff och stil.
Satte fast den med hårnålar bara, så jag har tagit av mig den nu för jag ska kila ner på Pressbyrån och känner att den kanske inte gör sig så bra en söndagseftermiddag.

2 kommentarer:

Linda sa...

Jag vet inte vad jag tycker om den där prydnaden, men du är verkligen assnygg!

hannah sa...

tack! nej den blev ju i största laget för att ha i håret men jag får väl se om jag ska på någon tillställning den närmsta tiden där det passar med fågelhatt;)