tisdag 25 januari 2011

Mer höjdpunkter ur mitt liv

Okej nu agerar jag lite Malou här och hoppar från allvar till skoj.

MATLISTAN DEL TRE

15
Panelen! Denna kväll minns jag som det var igår, det var kanske fredag och vi skulle äta pyttipanna. Men då råkar någon (vill inte peka ut någon men jag kan säga att det rör sig om en man som är gift med min mamma) tappa ut all pyttipanna på golvet och då blev frågan vad ska vi äta nu? Då säger mamma och pappa att  vi ska sätta oss i bilen och vips är vi på panelen, som är ett rätt tråkigt ställe i Boden som typ serverar kött och sås men detta var förstås det bästa jag visste! Jag var så otroligt glad hela denna kväll.
Ålder: 10 år

14
Baconburgare. Förra sommaren och min lillebror hade varit på WoW och kom hem på natten med en påse från Max. Älskar såklart Max men jag brukar käka deras greenmeal och absolut inte den burgaren med bacon. Alltså kan inte komma ihåg senaste gången jag åt bacon innan denna gång. I alla fall kan jag säga att jag ju också var lite på lyset och tog burgaren av lillis och bara tog världens ljuvligaste tugga. Jag kan inte riktigt beskriva vad som hände i min mun men alltså bacon, så himla konstigt att det på ett sätt är det äckligaste jag kan komma på men ändå det bästa.
Ålder: Måste ju varit 23 då, tänker jag, om jag räknar rätt.

13
En väldigt god chokladtårta, eller egentligen två. Det var på våren och min moster hade precis blivit klar sjuksköterska och hade lite fest. Jag vill minnas att jag var rätt hungrig, kan tänka mig att det bjöds på rätt mycket vuxengrejer. Men så fanns där en chokladtårta, och jag vet inte vad det var men jag upplevde att det var den godaste jag någonsin ätit. Jag har aldrig före eller efter ätit lika många bitar av en tårta. Det var ett av mina största personliga trauman när jag var tvungen att inse att jag var mätt, att jag hur jag än försökte inte kunde äta mer. Sommaren gick, och blev höst. Så på hösten, oktober, då jag fyllde år var det min tur att ha kalas. Och så kom min moster, med en likadan tårta! JAG DOG av lycka. Verkligen. 
Ålder: Vet ej men jag var ett barn kan vi säga

12
Kebabpizza, min första. Hade tidigare hållit mig till vesuvio eller möjligtvis capriciosa. Allt annat verkade asläskigt. Men så kom dagen då jag åt min första kebabpizza, en av de största dagarna. Och det var inte själva kebaben som gjorde det, utan de härligt halvinbakade båtarna av bröd fyllda till bredden med ost och sås de gjorde på stället där vi brukade köpa pizza. Fy fan. Det var verkligen en sån lycka och ångest över att jag inte tidigare vågat smaka. Kebabköttet blev dock aldrig en favorit och helst beställer jag min kebab utan kebab, men ändå, så himla bra.
Ålder: Lite sen i utvecklingen kanske men typ 15 år.

11
Min mormors (ugns)pannkaka. Alltså jag var så skeptisk mot mat när jag var liten att jag till och med var misstänksam mot mormor och farmors mat. Ville av princip helst inte äta något som inte mina föräldrar tillagat. Och jag minns att jag skulle äta hos mormor och att pannkakan inte riktigt såg ut som den skulle och inte heller luktade som den skulle. Men när jag väl smakade den, oj oj. Alltså jag fattar än idag inte vad det är som gör den så god. Var helt säker på att hon hade ost i den (?) i flera år för jag fattade inte vars fylligheten och rundheten kom ifrån. Hon säger att det bara är en vanlig pannkaka, men alltså, något är det.
Ålder: 5 år kanske.

2 kommentarer:

Linda sa...

Gode gud det är så himla roligt att läsa dina matlistor! :D MATMATMATMAT och oj vad HUNGRIG man blir!

hannah sa...

Hehe vad bra att du gillar det! Och bra att du blir hungrig ju