lördag 8 januari 2011

Den ultimata listan del ett

Skulle egentligen visa en tröja jag sytt men nu hittar jag inte sladden till kameran och kan inte ladda över bilder, jobbigt! Ska leta vidare sen, men först tänkte jag bjuda på en lista över mina bästa upplevelser i matväg.
Alltså, jag älskar mat så sjukt mycket och har alltid gjort det, men på det är jag, och har varit, sjukt konservativ och livrädd för nya upplevelser. Den kombinationen har orsakat rätt många ahaupplevelser, när jag äntligen tagit mig mod till och smakat nåt nytt och bara känt ren lycka (samt lite ångest förstås, för att jag inte testat innan). Härom dagen satt jag och pratade om just en sånhär händelse och fick förslaget att lista dem, så här kommer det, plats 25-21 (egentligen ingen inbördes ordning för alla var världsbäst):

25
Att äta sås, alltså detta var så lifechanging en experience någonsin blir men samtidigt så pass grundläggande så jag vill avhandla det först. Innan hade jag, som de flesta barn, skytt såsen som pesten. Maten skulle vara helt torr och "ren" och vara delad i klart avskilda sektioner, såsom köttbullar, potatis, gurka osv. Något annat var fullständigt otänkbart. Så en dag, av någon anledning, provar jag alltså att äta sås. Bearnaisesås var det, pulversorten, hemma vid matbordet. Alltså, det var så sjukt gott så att inga ord någonsin kan beskriva det jag kände i det ögonblicket. Från och med den dagen var ingenting sig likt.
Ålder: 9-10 år

24
Äta en tomat. Vissa av er har hört en annan historia om hur jag äter tomat första gången och gillar det, vilket iofs är en sann historia. Då var jag kanske 17, 18 och hemma hos en kompis mamma och vågade inte säga nej, men det handlade om svenska tomater. Denna händelse utspelade sig när jag var på semester med min familj på Kreta. När jag smakade tomaten, denna grönsak jag fruktat för hela livet, gud det var helt absurt gott, jag älskade det av hela min själ. Problemet var bara att när jag kom hem och trodde att jag var en fullfjädrad tomatälskare så smakade det inte alls likadant, det smakade surt och äckligt. Det dröjde många år innan jag försökte igen, men jag har aldrig glömt hur fint det var den där första gången.
Ålder: 12 år tror jag

23
Åt makrill i skolan. Alltså jag åt typ ingen skolmat som yngre, allt var alltid helt fel och jag var verkligen en sån unge som föredrog mammas mat. Jag vet inte varför men av någon anledning fanns det alltså rökt makrill på ett fat i matsalen, och jag vet verkligen inte varför jag smakade den (?) för jag åt inte ens fisk, men det gjorde jag alltså. Det var så konstigt och jag minns att jag var helt fascinerad av mig själv för att jag tyckte det var gott, det var salt, rökt och liksom saftigt på samma gång. Åt tre portioner eller liknande och det var en fin och varm upplevelse! Är idag så himla tacksam för det, för rökt fisk är verkligen en av de bästa sakerna jag vet här i livet.
Ålder: Kanske 9 år 

22
Smör på popcorn. Okej, detta är rätt relaterat till min såsskräck, att jag inte ville smutsa ner min mat med massa klet, men det berodde också på ren och skär okunskap, jag visste helt enkelt att man kunde ha smör på popcorn! Kände till smörsmaken på micropopcornen men inte att man kunde ha riktigt smör på. Detta var på Liseberg och det var lätt den bästa grejen där! Nuförtiden brukar jag smälta en skål smör att ha bredvid popcornskålen och sen noggrant och kärleksfullt doppa varje individuellt popcorn i den. Detta av respekt för eventuella medätare som inte gillar smör (fast jag tycker förstås att de är lite dumma i huvudet) men också för att undvika att popcornen skrumpnar ihop, vilket de lätt gör om smöret är för varmt.
Ålder: Vill minnas att detta var innan jag börjat äta sås till mat, kanske 7-8 år.

21
Dricka vin. Alltså, inte första gången jag drack vin, utan första gången jag gillade det. Det var någon gång efter att jag flyttat hemifrån, och jag och min bff satt och drack vin och rökte under fläkten. Plötsligt slog det mig att drycken i min mun var god. Vinet hade nu ett nytt syfte i mitt liv, inte bara att bli full utan också som något gott, att dricka till mat, att dricka till tilltugg eller att bara njuta av. Kort därefter började jag också fundera på vilket vin som passade bäst till den mat jag hade tänkt äta, rött eller vitt. Efter det har mina vinkunskaper avstannat så det är fortfarande utifrån de kriterierna jag väljer vin. Inte så förfinat, men det duger för mig.
Ålder: 19 kanske?

Okej det var allt! Återkommer när jag hittar kabeln och med mera matupplevelser!

5 kommentarer:

Linda sa...

Himlaljus, jag älskade att läsa detta. Det blev en härlig start på dagen (?) och jag ser verkligen fram emot resten av maten! Pusskram

hannah sa...

Glad att kunna roa! puss!

j sa...

det är en mycket bra och spännande lista!!!!

hannah sa...

Hehe tack det kommer mera imorgon!

j sa...

ser fram emot nästa lista!