tisdag 11 januari 2011

LISTAN om mitt liv del två

Okej här kommer listan DEL TVÅ

20
Falafel, tänkte skriva falafel i Malmö men jag vet en och annan som skulle döda mig lite då för att det är så uttjatat och egentligen var ju själva grejen när jag åt det först. Så gott! Friterat! Åh! Det hör till saken att jag växte upp i en stad helt utan falafel och såvitt jag vet är den i princip det fortfarande, Boden alltså. Jag vet ett ställe som serverar denna gudaföda och de tar typ nittio spänn för kalaset(!). Hursomhaver, detta var verkligen kärlek vid första tuggan. Rätt snabbt la jag mig till med vanan att alltid kombinera med fetaost och jordnötter vilket genom åren genererat en hel del kommentarer från diverse falafelmakers (vilket är lite konstigt för det är så jag äter min pizza med och då är det ju inget konstigt?) Så därför var det ytterst härligt att upptäcka att i Malmö finns det liksom färdiga falafelvarianter som är precis så, det kändes lite som att komma hem. Som den där historien i bamse om en kanin som är svart och alla andra är vita och sen kommer svartkaninen till ett ställe där alla är svarta och då blir det bra. Så kändes det.
Ålder: 17 kanske

19
Fritösen, när jag var liten fick vi en fritös, finns det något mer att säga? Tror förresten att jag och mina syskon "köpte" den i julklapp åt mamma och pappa (alltså för deras pengar hehe)
Ålder: 9-10 år

18
Blåbärsbulla! Det var hemma hos min kompis och hennes mamma gjorde världens godaste blåbärsbulla, bara vetedeg som en pizza och sen blåbär på. Pricken över i:et var att de sa att man skulle ha sirap på, sirap tänkte jag? Av nån anledning hade jag fått för mig att jag inte gillade sirap, tror det var själva kletet. Alltså jag vet faktiskt inte vad Freud skulle säga om denna min skräck för kletig mat. Sjukt gott var det iaf och framförallt lärde jag mig att man kan hälla sirap på det mesta.
Ålder: Pinsamt, med tanke på sirapen, men 16 typ.

17
Soyakorven, comebacken. Sen jag flyttade hemifrån har jag enbart levt med, umgåtts med och älskat vegetarianer. Det har lett till att jag själv blivit någon form av semivegetarian (om vi ska gå in på detaljer, vilket jag älskar att göra (speciellt i parenteser) så äter jag typ inte kött. Jag äter fisk ibland på stan och hemma hos mamma och pappa, men jag ställer mig ju inte direkt och steker upp en torsk till mig själv här hemma, gillar överhuvudtaget inte att äta själv ju. Köttet av de fyrbenta vännerna lyser med sin frånvaro i min kost vilket har både sina fördelar och nackdelar. En fördel är att jag nu kan se på äckliga mordscener och operationssekvenser på TV utan att måsta kräkas för att jag fylls av känslan "jag åt typ det där till middag" som jag ofta drabbades av förr.) Var var jag? Jo, samtidigt då har jag alltid känt en stark ovilja att äta produkter från Hälsans kök, som görs i Israel, som den palestinavän jag är. Men deras soyakorv är den enda korv jag gillar. Så efter år av uppehåll flyttar vi till denna lägga där närmsta affär bara har endast EN vegetariskköttprodukt nämligen just denna korv. Så jag släppte lite på idealen och gav mig hän. Köpte korv i mängder, åt korv till frukost. Gud så gott det var. Dör lite nu när jag tänker på det. Korvfesten tog dock slut i somras då Israel mördade (igen) i samband med Ship to Gaza. Kunde inte riktigt njuta av korven längre då. Så jag är tillbaka i quornkorvsträsket. Allting har en ände! (men korven den har två)
Ålder: 22 år

16
Hela konserverade champinjoner, vet att det är sjukt men det är typ en av de godaste sakerna jag vet. Åt det första gången när vi grillade grillspett. Innan var jag, hör och häpna, väldigt rädd för svamp. Skivad svamp är däremot inget jag uppskattar. Är inte det konstigt?
Ålder: 7 år

4 kommentarer:

j sa...

korv, svamp, bulle, falafel och ner i fritösen. denna del av listan skulle nog kunna bli en god måltid i sin helhet :)

hannah sa...

Du har verkligen rätt!

Mette sa...

var lugn. Jag vet sjukt många som har svampfobi. det är ganska normalt skulle jag säga.

hannah sa...

haha jo det är faktiskt vanligt! jag var mest rädd för att det hade samma konsistens som människohjärna! hade inga direkta belägg för det men det kändes så