torsdag 4 november 2010

Give me peace on earth

När jag var liten var min favoritbok Ebba och Didrik. Jag tyckte förstås Ebba helst skulle vara med han Philip, men han var ju lite töntig och jag älskade Mårtens hem. Köpte den här lampan förra sommaren som påminner om det:

Själva lampan var väldigt skruttig, och färgen var bränd så den var helt gul/brun. Jag tvättade bort all färg och målade sen med glasfärg över hela. Lättast är att dutta med tvättsvamp, man får aldrig glasfärg bra med pensel.
Ibland tänker jag att jag skulle vilja inreda hela läggan som hemma hos Mårten. Men andra dagar har jag en dragning åt det lantliga, ibland retro från valfritt årtionde , ibland bara som ett helt vanligt kungligt slott.

Jag har rätt okontroversiell musiksmak, inte lika kluven där som på inredningsfronten för jag lyssnar i princip uteslutande på hits!
Alltså back in the days så var det ju kutym när man träffade någon att det frågades vad lyssnar du på för musik då? Visste aldrig vad jag skulle svara, för man ville ju inte verka helt blåst. Efter ett tag la jag mig till med vanan att svara smutspunk och gangsterrap. Bara för att få tyst på diskussionen. Men idag skulle jag nog beskriva min musiksmak som HITS, bara det. Sen finns det ju fortfarande en del saker som ligger en varmare om hjärtat en annat, och vissa saker jag sas inte förstår mig på.
Tex tror jag att folk som mördar delfiner med stålspjut är de som inte lyssnar på Håkan nog mycket, känner mig spontant tveksam till folk som aldrig gillat Kent och vill fortfarande gifta mig med Magnus Carlson. Är ganska öppen men jag tycker att en bra låt ska ha en melodi, några regler får det ju finnas annars blir det som bekant anarki.
Blipblop tilltalar mig inte-möjligtvis på dansgolvet, inte heller sk. metal eller vad det nu heter. Och när jag säger att jag är öppen betyder det inte att jag tycker sex on fire eller vad det nu va är okej, även jag har förstås en gräns.

Känner du att du mest gillar musik du hört förr, att den bör vara lika oväntad som en miljöpartist från Majorna/Söder, köper du gärna ostmacka när du fikar, if you're looking for fastlove, lyssna!

(Gjorde en egen spotifyanvändare idag, tidigare har vi delat i hushållet, så det är ett hopkok av gamla playlists, som en Absolute Music-cd ggr 1000, med betoning på glada bitar, passande nu när jag sitter och pluggar eller när man pysslar, om man kan hålla sig från att sittdansa vill säga)

4 kommentarer:

Linda sa...

Jag ser ingen bild på någon lampa, och alla vet väl att E&D fortfarande är din favvobok....

Linda sa...

Fast jag minns ju förstås att du berättade om lampan för en sisådär liten evighet sedan.

hannah sa...

Nej det blev fel först, jag råkade trycka på publicera innan det var klart och så fattade jag inte hur man skulle ta bort inlägget. Men nu ska det synas väl?

Ja men det är ju för att jag inte läst nåt sen dess:)

Linda sa...

NU SYNS DEN! Fin! :D