torsdag 27 maj 2010

La dolce vita

Ikväll blir det eurovisionkvalet för mig, är superpeppad. Är schlagernörd i själ och hjärta (och det känns underbart att den ängsliga indieandan släppt lite i bekantskapskretsen de senaste åren så att man kan fröjdas tillsammans) men de senaste åren har jag inte riktigt gillat de svenska vinnarna. Det spelar ingen roll. Det är inte Anna Bergendahl som kommer göra min kväll. Det är Michael von der Heide, som tävlar för Schweiz. I övrigt kan jag tyckte att startfältet ikväll är relativt svagt jämfört med tisdagen. Då tävlade alla mina favoriter, bland annat Serbien, Vitryssland, Moldavien och Finland. Jag fattar inte alls grejen med att alla tidningar skriver att det var en kalkonsemi, det är ju det man, iaf jag, vill se i ESC! Freakade outfits, torrjuck på scen, neonfärger, paljetter, utklädda dansare och klädbyten, när någonsin är livet bättre?
I alla fall, har sytt denna:

I ärlighetens namn passar den mig bättre än dockan (tur att det inte är tvärtom), men det är lättare att fota så. Även om provdockan och jag har samma mått har vi inte samma "konsistens" hehe. Tyvärr. Appropå mått är det väldigt besvärligt att hålla reda på dem när man syr såhär kroppsnära grejer i stumt tyg. Först provar man, så passar det, så käkar man på Max, så passar det inte längre, så går man och pudrar näsan, så passar det igen.
Tyget har jag fått, det är också en superduper fin bård med påfåglar på, men det är mycket tyg kvar så jag använder de delarna någon gång, tänkte att det skulle bli lite för mycket att ha med den med. Vilket kan låta lite dumt, med tanke på det jag skrev överst om ESC. Jag gillar ju vanligtvis för mycket.

En sista grej om sångspektaklet idag, är så fruktansvärt less på alla ändringar i röstningssystemet. Så otroligt löjligt att ta pratet om "kompisröstning" på allvar. Jag blir nästan arg när jag hör folk säga sånt och mena allvar. Folk klagar på länderna som en gång i tiden utgjorde Jugoslavien. Sen de "delades upp i småländer" röstar de tydligen bara på varandra. Allvarligt talat. Har människor så kort minne? Inbördeskrig? Etnisk rensning? Låter det bekant?
Kan de ge varandra en tolva i en tävling som ESC (som handlar om glitter, falsksång och ploj i första hand) så är det antagligen så långt bort från kompisröster man kan komma. Snarare lite hopp om mänskligheten. Och det är nåt jag i alla fall inte alla dagar har för mycket av.

1 kommentar:

j sa...

SCHLAAAAGERN!