torsdag 13 maj 2010

Fågel i bur

För några veckor sedan köpte jag en fågelbur på Indiska. De burarna som finns i butik är gröna, vilket jag tycker är ganska snyggt men jag var mer sugen på en vit. Som tur var hade butiksdekoratören målat några burar vita men sedan bestämt sig för att inte använda dem i skylten, så jag fick köpa en vit. Själva fågeln saknades dock så den fick jag göra själv. Hade tänkt hänga buren i fönstret men måste skaffa nån slags hänganordning innan jag gör det så den kommer lite längre ner. Tillsvidare står den i bokhyllan, pyntad med några plastkvistar:

Själva fågeln är vad jag skulle kalla ett riktigt dagispyssel. Alltså inte som någon diss mot mig själv, men ett pyssel av den typen som man kan tänkas göra på dagis. Lite träkulor, papper, lim, guldfärg och några pärlor. Var tvungen att fästa extra många pärlor i "stjärtfjädern" (det syns inte så bra på bilden) för att fågeln inte skulle bli framtung.
För några år sedan jobbade jag faktiskt som vikarie på diverse förskolor här i stan. Det var ganska jobbigt, främst för att det är stressande att springa runt från barngrupp till barngrupp och aldrig lära känna någon riktigt, men i övrigt var det ganska kul. Speciellt pysselstunderna gillade jag. Lite tråkigt var det att alltid behöva ransonera, att tvingas säga till barnen att si och så många pärlor får ni ta osv. Det tar ju liksom bort det roliga och spontana. Men i övrigt var det väldigt roligt att på arbetstid få "pärla" och sitta och bygga små lustiga gubbar i lera. Kan erkänna att jag kanske ibland koncentrerade mig lite för mycket på mitt eget pyssel men jag tror kidsen gillade mig ändå.
Dessutom kan jag från denna tid stoltsera med omdömet, från minst trettio oberoende barn, att jag är överlägset bäst på att måla pokemons och grym på att rita piratdödskallar. Det trodde ni inte va?
Frågan är hur dessa färdigheter ska hjälpa mig slutföra min uppsats. Men den som lever får se.

1 kommentar:

j sa...

den blev väldigt fin! fördelen med en låtsasfågel är att man kan välja en i guldfärg med blåa pärlor på vingarna. sådana finns annars inte i sverige, tror jag..