torsdag 30 juni 2011

Triss i god smak

När jag gör mönster till kläder har jag inga som helst ambitioner om att vara originell. En av de största fördelarna med att sy själv är förstås att kunna göra sådana kläder som inte säljs, men en annan av fördelarna är förstås att kunna sno rakt av. Jag har en del sådana grejer jag hemskt gärna skulle ta mig för att göra, när jag får tid och när jag känner att jag rent skillsmässigt är redo.
Typ:
Okej såklart vill jag ha ALLA Audrey Horns kläder men denna kofta är min absoluta favorit, tror det är från första eller andra avsnittet av Twin Peaks. Är besatt av den! Så himla fint med träden. Problemet här ligger väl mycket i att man skulle behöva ha en stickmaskin för att göra själva stickningen. Eller vara superduperduktig på att handsticka och göra mönster. Är ju inte så grym på den fronten, men förrut stickade jag mer. Har faktiskt gjort helt och hållet bärbara plagg (mer avancerade än de pannband jag visat här) både efter egna och andras mönster men det är på tålamodsfronten den brister. Tänker ändå att man en dag skulle kunna genomföra det, fast med ett enklare mönster då, större träd, om det ska stickas för hand.

När det gäller Britneys outfits kan jag väl inte påstå att jag vill ha alla men åh som jag vill ha den röda lackdressen hon har i denna video. Har varit besatt av den med sen jag såg den första gången. Älskar ändå den Britney, alltså älskar nya med, men här var hon seriöst bäst i världen. Hursom, inte lika bärbar som Audreykoftan kanske, men kanske på fest? Eller maskerad då, om man inte ska stå och känna sig dum. Har tyvärr hört att det var en hel del svårigheter att komma i och ur denna dress och Britney hade ju dessutom ett team medhjälpare så hur det praktiskt ska vara möjligt vet jag inte. Någon slags stretchspandex?
Man får ju drömma.

En annan outfit jag skulle vilja kopiera:
Baronessan i Sound of music. Min favoritkaraktär i en av mina favoritfilmer (nej jag hejar ej på den klämkäcka nunnan när det finns en übersnygg donna som verkar så bränd av livet att hon bara lojt accepterar när hennes kärlek väljer en annan framför henne och ba jaja jag tar en cigg till). Åh hon har ju också helt sjukt fina kläder genom hela filmen, en jättefin dress med en gigantisk rosett över höften tex.
Det var lite känslan av henne jag ville åt med denna (ja fast blandat med en skvätt eurovision förstås):
Har ej lagt upp nån bild på den här för jag använde den bara en gång, sen kom jag på att jag ville ändra lite men har inte kommit mig för att göra det än...


Måste diska nu. GUD. Så. Jobbigt. Fast det blir jobbigare ju längre jag väntar, för snart kommer solen runt hörnet och då blir det typ Afrika här inne.

Inga kommentarer: