tisdag 24 mars 2009

Vårkänslor

De senaste dagarna har jag spenderat tillsammans med mina böcker men jag har också hunnit sy litegrann. Denna blus är sydd i ett tyg jag köpte på en "sy- och modemässa" som vi besökte för några veckor sedan. Den var inte så kul och jag hittade bara detta tyg, en bit spets och en märkpenna. Men det är väl så det är, har däremot hittat jättemycket tyg på annat håll på sistone så vi får väl se vad det blir av detta. Blusen ser i alla fall ut såhär:Den är väldigt vårig, luftig och romantisk. Längst upp är det volanger hit och dit. Knapparna köpte jag på KnappKarlssons till den rosa jackan några inlägg ner. Tyckte de var jättefina men när jag kom hem insåg jag att ränderna i jackan var alldeles kritvita, vilket jag förstås visste om men det klickade liksom inte, och knapparna såg alldeles knallgula ut. Men till detta tyg funkade de perfekt:För att få lite styrsel i sånt här tunt tyg, speciellt kring halsringningen och knapparna använder jag stärkelse. Det är lite tantigt men det är verkligen supergrymt och jag går inte så långt att jag blandar min egen utan använder denna sort (som förmodligen inte bytt design på förpackningen på ett tag):
Man blandar lagom mycket stärkelse i lagom mycket vatten, blöter ner det som ska stärkas och stryker lite lätt, sen blir tyget lite styvare och lättare att stryka till. Kanske kan man använda det i sitt hår och man känner att spray inte räcker till, vet ej, har inte provat (än).
/H

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag älskar den så mycket! Ååh jag kan faktiskt känna hur tyget känns när man, eh, känner på det. Nu ska jag skriva blaschri så jag får publicera kommentaren någon jäkla gång!

hannah sa...

Tack snälla rara du! Ja det är faktiskt ett väldigt härligt tyg och nu är det krispigt och fint.
/H

Anonym sa...

det är en väldigt fin blus!
men varför ser stärkelsen ut som tandkräm?