torsdag 29 april 2010

Något lättsamt

Ibland kan det vara skönt att göra något lätt, något som inte kräver tankekraft och något man kan räkna med att man lyckas genomföra, t.ex. att sy en kudde. En kudde är hemskt enkelt. Enklaste sättet är att börja med en fyrkant och en kvadrat som är lika bred som kvadraten men något längre. Eller något bredare men lika lång, om man vill vara sån.

Alla tre kuddar är sydda för ganska längesedan. Den röda längst till vänster är sydd i samma tyg som en fotpall jag lagt upp här tidigare. Den blommiga gröna i mitten har jag sytt av ett tyg jag köpte i Borås när vi redan sett Pinocchio och var tvungen att hitta på annat för att roa oss. Den gröna längst till höger är sydd av en gammal gardin jag rynkade ihop och av ett tyg Frida köpte när vi bodde ihop, just för att jag skulle sy en kudde av det. Fast just den kudden är det en vinfläck på, tror inte den syns på bilden som tur är.
Här fungerar kuddarna mest som extra sittplatser då vi har gäster, den lilla tvåsitssoffan räcker inte långt. Jag kände mig supermuppig när jag ställde dem på rad såhär för att fota dem, de står aldrig så prydligt annars, men lite får man väl ändå göra sig till.
En annan grej jag tänkte ta mig för nu ikväll när jag är på humör för icke utmanande grejer är att sy en enkel t-shirt eller två och sen måla något skoj på. Är det någon som har nåt bra förslag på motiv är det mycket välkommet. Så ni vet, jag är ungefär på en 7-årings nivå när det gäller teckning så det får inte vara något svårt.

/H

9 kommentarer:

Linda sa...

Älskar kuddarna! Om inte jag hade hårbollen så skulle jag också vilja ha kuddar som sittplatser.

hannah sa...

Ja det är bra att ha kuddarna, allra bäst skulle kanske en större soffa vara iofs, men det ryms ju inte

j sa...

ja kuddar är bra pyssel, det kan t o m jag sy? http://pysselkartellen.blogspot.com/2009/05/sondagens-pyssel.html

j sa...

oj det blev ingen länk..

hannah sa...

ja men precis så! man kan göra det och bli nöjd utan att det behöver vara allt för ansträngande:)

j sa...

förslag:
båt
hus
apor
norrlandståget
marulk

j-oel sa...

en mops hade varit fint, både på tröja oder "som vanligt"

hannah sa...

åh vad bra! jag ska ta till mig era förslag och se vad jag kan åstadkomma!

Caro sa...

Röstar också på norrlandståget!