onsdag 15 april 2009

Pyssel för den tålmodige

Djupt nedsjunken i mina böcker, flitigt studerande, gör jag en paus för att inte framstå som en total lögnare. Fortsätter lite på fashionspåret, dock kan jag inte som Terése säga att jag är före min tid snarare efter då spets varit rätt het rätt länge nu. Men mode har å andra sidan aldrig varit min grej. Spets är ett favoritmaterial för mig men det är faktiskt helvetiskt jobbigt att sy i, därav de tidigare nämnda svordomarna. Denna spets kostade mig en tia eller två på loppis i Boden. Biten var inte så stor så jag bestämde mig för att göra en sån här bolero. Resultatet blev detta:Blomman har jag inte gjort själv, det är ett hårspänne från HM som jag nästan tappade under mitt senaste besök på den ultrahippa nattklubben "Ice", men jag tyckte att den passade här, fast jackan funkar bra utan med:Själva formen innebar inga svårigheter, däremot fick fodret lov att ha synliga sömmar på insidan. Då spetsen är så tunn gick det inte att vända dem inåt utan att de syntes från framsidan. Att sätta band över sömmarna löste det problemet i kanterna och genom att spänna bandet fick den lite bättre passform. Två söta knappar, från farmors gömmor, fick det bli där framme:
Jag har en svart spets som ligger och väntar men jag måste nog jobba upp mitt tålamod innan jag tar tag i det. Nu ska jag återgå till mina studier, eller egentligen ska det nog bli pizzabak.
(Observera att jag två ggr nu på sistone fått hålla mig från ytterst dåliga Göteborgsvitsar i rubrik fältet, idag: "Tillspetsat", förra gången: "Äggande". Det är absolut inte så att jag finner sådant det minsta underhållande, det är något som bara smyger sig på, det händer den bästa till slut.)
/H

5 kommentarer:

Linda sa...

Supertjusigt med blomman! Tillspetsat som bara attan!

j sa...

den är superfin och supersöt!!! helt klart min favoritbolero :)

j sa...

...förresten, har du slutat med låt-temat hannah? eller är Pyssel för den tålmodige en gammal schlagerdänga kanske? ;)

hannah sa...

TACK!
Nej låttitlarna kommer tillbaka, jag lovar! Det är bara en tillfällig svacka.
/H

j sa...

sweet