torsdag 8 januari 2009

Syslöjdsminnen

Här kommer den juliga jackan. Kort och fluffig, med puffärmar som inte riktigt gör sig så väl på provdockan. Knapparna är klädda i jacktyget, köpte sådana man klär in själv. Det är mycket enkelt och blir väldigt fint. Rosetten är två rektangulära stycken som är fållade med rullfållen jag har på nya maskinen. Det känns litegrann som att allt jag gjort sen jag fick den är lite "test". Typ som på syslöjden när man får prova sy de olika sömmarna på pappersbitar av olika svårighetsgrad. Den första var att man skulle sy rakt längs olika linjer och nästa var att fylla i ett enkelt möntster med raksömmar. Så otroligt tråkigt det var när jag tänker tillbaka. Jag gillade inte alls syslöjd och hade rätt kasst betyg länge. Några av sakerna detta berodde på var att jag inte klippte ut tygbitarna ekonomiskt, dvs la mönstret så långt ut som möjligt på tyget, jag ritade heller inte av mönstret på tyget utan nålade fast det och klippte längs med. Detta var ytterst oproffessionellt, närmast ett brott, enligt läraren. En följd av detta var att jag inte markerade sömnsmånen som skulle vara exakt 1 cm och mättas ut med högst 10 cm mellanrum längs med mönstret (hänger ni med?) så att sömnsmånen aldrig riskerade att bli typ 1,2 cm på något ställe. Jag ville heller inte använda de färdiga inköpta mönstrena skolan hade. Dessutom sydde jag "för snabbt", dvs gasade på pedalen till symaskinen, och hade en dålig attityd till det hela. Fast det tyckte förstås inte jag. Jag tyckte jag hade en utmärkt inställning till det hela. Hursomhelst så är jag alltså fast i ett syslöjdstänk just nu och det jag gör blir små provkartor över sömmar och tekniker.
/H

1 kommentar:

Anonym sa...

glömde säga att den är fin!