måndag 19 januari 2009

Pedagogik och ett par byxor

För ett tag sen gav jag mig på projektet att sy byxor, och det var faktiskt lättare än jag trodde. Visserligen har denna modell inte så tajt passform och det förenklar ju lite. Detta är ännu ett sånt där lyckat loppisköp, tyget kostade bara åttio kronor och tillsammans med knappar som jag fått blev totalkostnaden alltså, jaa, åttio kronor plus tråd. Inte illa pinkat som man säger. Braxen är höga i midjan och medeltajta. För att piffa upp det satte jag en rosett högst upp. Rosetter må vara uttjatat men jag tycker det funkar och man känner sig lite extra fin, nästan som ett av Teréses fina födelsedagspaket.

Mönster gör jag alltid själv när jag syr kläder. Det finns väl en hel del sätt att gå tillväga på och allra helst bör man väl ha någon slags utbildning i bagaget men jag har tyvärr bara gått i livets hårda skola. Det jag gjorde allra först var att börja sy om kläder som inte hade rätt storlek eller om det var något annat som inte riktigt kändes helt rätt. Då lär man sig rätt mycket, typ "jaha det är såhär man syr en ärm, en dragkedja" osv... Om man ska sy, som här, ett par byxor kan det alltså vara lämpligt att ha antingen ett annat byxmönster eller ett annat par byxor till hands. Det behöver inte alls vara likt men så man får en hint om proportioner på de olika delarna. När man väl vet ungefär vad som brukligt är tar man helt enkelt sina mått och ritar upp det hela på valfritt underlag. Man kan ju fixa och trixa med mönsterpapper, jag brukar vanligtvis tejpa ihop tidningspapper till större ark men det där gör man ju som man vill och som man har råd till. Sen har man förhoppningsvis ett okej mönster haha. Om man nu vill vara den som är den kan man ju sy upp det hela i ett billigt tyg för att se om det funkar, då brukar jag använda Ikeas bomullstyg som kostar 19 kronor/meter. Dessutom brukar jag bara sy upp de riktigt trixiga områdena, som tex på byxorna ovan sydde jag ett par shorts eftersom midjepartiet och rumpan är det svåraste och dessutom det jobbigaste att fixa efterhand.

Så kids, nu vet ni hur man gör!

/H

3 kommentarer:

Anonym sa...

skulle va kul att se dom shortsen, alltså om du gjort shorten "på riktigt"..

fint bäddat också! :)

Anonym sa...

rosetter och sånt är väldigt 2009 ju! sägs det.......

hannah sa...

Tack tack!
Ja alltså jag har ju inte sytt ett par färdiga shorts. Vad jag menade var bara att jag tråcklade ihop ett mönster i tyg av överdelen för att se att det satt bra men kände att det var onödigt att klippa ut benen eftersom det skulle gå så mycket tyg:)
/H