fredag 2 juli 2010

Andra juli tvåtusentio

I denna blus firade jag midsommarafton, den stora rosetten och det faktum att jag hade mina lågklackade lackskor till gav mig en härlig känsla av att jag var en 24-årig nio-åring påväg till ett riktigt barnkalas:


Tyget köpte jag förra sommaren, tror jag. På min favorittygaffär som ligger mitt i stan. Textur tror jag den heter och ligger på Västra Hamngatan. Sortimentet är inte överdrivet stort, och priserna är helt okej, normala sådär, men framförallt älskar jag personalen. Egentligen är det väl bara en personal men hon är rysligt hjälpsam, vilket faktiskt är superovanligt nuförtiden. Jag som bara hobbysyr och inte kan så mycket runtikring, vad saker och ting heter och vilka tyg som lämpar sig till vad, uppskattar det extra mycket. Och man får aldrig känslan av att man är dum, som man kan få i vissa andra affärer (eller överhuvudtaget i sammanhang som är lite mer slutna) där personalen bara är dryga och överlägsna.
Som när jag skulle köpa en trådlös router en gång, och tydligen uttalade router fel. Killen bakom disken var tvungen att påpeka detta och dessutom hånskratta. Fast det var jag som skulle köpa en jävla grej av honom för nästan tusen spänn. Eller när en tjej som stod i kassan när jag skulle köpa nån sminkgrej frågade om jag använder ögonmakeupremover på kvällen. Nej sa jag, så hon frågade om jag använder tvål, och jag svarar ja (fast det gör jag inte bara det att jag inte hade nån lust att köpa ögonmakeupremover av henne just den dagen) och hon verkligen dumförklarar mig något enormt tills jag nästan kände att jag var tvungen att be henne om ursäkt för vad jag gör mot min hud när jag inte använder ögonmakeupremover varje kväll. Denna gång la jag också lite energi på att göra insidan av plagget snyggt, något jag annars inte brukar lyckas speciellt bra med. Jag gör ofta ändringar under tiden jag syr så det brukar bli ett virrvarr av sömmar på avigsidan, vilket iofs inte syns men det känns ju ändå lite fint att veta att det ser snyggt ut även där även om ingen ser. Så jag gjorde så kallade "franska sömmar" (som man nog egentligen ska använda mest på ännu tunnare tyg än detta, men det funkade bra plus att det är små "hål" i tyget så tittar man noga syns sömmarna även från framsidan och då är det ju bra om de är extra snygga). Man gör helt enkelt så att man först syr ihop sömmen aviga mot aviga, sen vänder man och syr räta mot räta och då blir det tjusigt.



Nu ska jag återgå till skrivandet. Är ensam hemma sedan måndags och ska vara det till nästa fredag, känner att jag fått ett bra flyt i pluggandet. Även om vädret är äckligt fint just nu och lockar lite.

2 kommentarer:

j sa...

somrigt värre! och små ventilationshål, praktiskt :)

hannah sa...

det är aldrig fel med lite ac:)