söndag 28 augusti 2011

Hästen!

Har gjort klart hästen. Det skulle vara ett skönt sommarlinne, men jag vet inte hur det blir med det. Känns ju inte så somrigt längre. Kanske mer får använda det som något slags underplagg. Eller vänta på bättre tider(dvs nästa sommar).

Tyget hittade jag på Stoff och stil, i fyndhörnan när vi åkte till butiken de öppnat här i Göteborg. Bra och billigt. Färgen är också därifrån, vet ej hur bra den är. Lätt att måla med tyckte jag, men det riktiga testet kommer ju när man tvättar verket. Hoppas det håller.
Jag har också kommit mig för att lämna in min symaskin på reparation, och fått tillbaka den. Är en mycket lycklig tjej. Men det var efter att jag färdigställt denna så här har det sytts för hand!
Jag tycker det är rätt trist att sy för hand men det är svårt att fålla elastiskt tyg på annat sätt när man saknar täcksöm. Här har jag gjort på två olika sätt, som båda är nästan osynliga från framsidan. I halsringningen gjorde jag en ordentlig fåll som jag vek in, för det blir ju lite snyggare från avigan och när det är så djup urringning skymtar det ju gärna fram. I ärmhålen gjorde jag det lite enklare, inte lika prydligt på insidan men funkar lika bra på rätan och går tusen gånger snabbare.
Så är det.

4 kommentarer:

j sa...

fin blev den-! fin häst, fint linne :)

hannah sa...

tack tack! det är skönt också!

Christina sa...

Snyggt! Skönt att maskin är tillbaka ändå.

hannah sa...

jaa det är väldigt skönt:)